Kuka?

Jotta voisit hakea Suomen Journalistiliiton jäsenyyttä, sinun on tehtävä toimituksellista tai ohjelmatyötä joko työsuhteessa tai freelancerina. Pääasiallinen toimeentulo on saatava alan työstä.

Suomen Journalistiliiton jäsenyyttä tarkastellaan ensisijaisesti jäsenen tekemän työn perusteella. Esimerkiksi koulutus ei vaikuta muiden kuin alan opiskelijoiden jäsenyyteen.

Jäseneksi pyrkivän työltä edellytetään, että se sisältää olennaisena osana journalistisia elementtejä. Kantaa ei kuitenkaan oteta siihen, miten suuren osuuden työtehtävästä nämä journalistiset elementit muodostavat. Rajaus mahdollistaa käytännössä jäsenyyden tiedottajille, joiden tehtäviin kuuluu uutistyyppisen materiaalin tuottaminen joko yhteisön omaan käyttöön tai laajempaan julkisuuteen.

Journalistiliiton jäsenille on tarjolla muun muassa laki- ja työsuhdeneuvontaa, Journalisti-lehti, työttömyyskassan jäsenyys (työsuhteisille), pressikortti, vakuutuksia, edullisesti vuokrattavia lomamökkejä, virkistysstipendejä sekä alennuksia.

Jäseneksi voi liittyä täyttämällä sähköisen jäsenhakemuksen. Lisätietoja saat osoitteesta jasenasiat(at)journalistiliitto.fi. Muut yhteystiedot löydät täältä.

Kun hakemuksesi on hyväksytty

Jos jäsenedellytyksesi ovat ilmeiset, jäsenyys tulee voimaan noin kuukauden kuluttua hakemuksen jättämisestä. Saat postitse tiedon hyväksymisestäsi sekä uudelle jäsenelle tarpeellisen tietopaketin.

Jos jäsenedellytyksiäsi joudutaan harkitsemaan (esim. edustamastasi välineestä ei ole aiemmin hyväksytty jäseniä tai toimenkuvasi on tavanomaisesta poikkeava), jäsenyys käsitellään jäsenyhdistyksen lisäksi myös liiton toimistovaliokunnassa. Sinulta saatetaan myös pyytää lisäselvityksiä.

Mitä, jos toimenkuva muuttuu?

Ne jäsenet, jotka siirtyvät toimittajista tiedottajiksi tai vaikka toimitusten esimiehiksi, saattavat ajattelevat, että nyt on syytä erota liitosta. Sellaisia väärinkäsityksiä on kantautunut korviimme, etteivätkö nämä ammattiryhmät enää muka kelpaisi jäseniksemme.

Älä eroa turhaan.